Suomalainen nosturiteollisuus on ollut merkittävä osa rakentamisen historiaa, ja sen tunnetuimpia nimiä oli Betox. Tämä kotimainen nosturi- ja rakennuskonevalmistaja loi tuotteita, jotka kestivät aikaa ja vastasivat Suomen vaativiin olosuhteisiin. Vaikka Betoxin toiminta päättyi jo 1990-luvun puolivälissä, sen perintö elää edelleen – ja nyt se on tallennettu kansien väliin tuleville sukupolville.
Betoxin merkitys rakentamisessa
Suomalaisen Betoxin synty ajoittuu – Ramirentin tavoin – sodan jälkeiseen 1950-luvun rakennusbuumiin, ensin yritysnimellä Rakennusväline Oy, joka sittemmin muutettiin vastaamaan Betox-tuotenimeä. Ensimmäinen Betox-tuotemerkillä valmistettu nosturi tuli markkinoille vuonna 1968. Ramirentin edeltäjä A-Rakennusmies Oy osti Betox Oy:n vuonna 1995, ja Ramirent omistaa yhä tänä päivänä Betox-tuotemerkin.
Betox valmisti torninostureiden lisäksi monipuolisia rakennuskoneita, kuten valaistustorneja, betonikärryjä, betonisekoittimia ja leikkureita. Torninosturit olivat aikansa teknologian huippua: yksinkertaisia mutta kestäviä ja suunniteltu erityisesti Suomen ilmastoon.
Betoxin nostureita käytettiin laajasti Suomessa ja vietiin myös ulkomaille. Niitä oli käytössä Ruotsissa, Neuvostoliitossa ja Lähi-idässä, ja muutama päätyi jopa Etelä-Amerikkaan kehitysapuna. Tämä kertoo suomalaisen insinööriosaamisen arvostuksesta maailmalla.
Kirja, joka kertoo koko tarinan
Betoxin historiaa ei ollut kuitenkaan dokumentoitu yksittäisiä lehtijuttuja lukuun ottamatta. Nosturihistoriallinen Seura ry tarttui tähän epäkohtaan alkuvuonna 2024, alkaessaan selvitellä kirjan teettämisen mahdollisuutta. Tekijäksi valikoitui Lokomo, nostureita Suomesta -kirjan hieman aiemmin kirjoittanut Taisto Rintamaa. Lisäksi alettiin etsiä henkilöitä, joilla olisi tietoa Betox-nostureista ja yrityksen historiasta.
Loppuvuodesta 2025 julkaistu Rintamaan teos Betox, suomalainen torninosturi on kunnianosoitus kotimaiselle nosturiteollisuudelle. Kirja esittelee Betoxin eri mallit yksityiskohtaisesti piirustuksineen ja teknisine ratkaisuineen.
Kirjan arvo ei kuitenkaan ole pelkästään tekninen. Mukana on tarinoita yrittäjiltä, kuljettajilta ja myyjiltä, jotka olivat osa Betoxin ja Suomen rakentamisen historiaa. Kirjassa käydään läpi Betoxin tarina 1960-luvulta 1990-luvulle.
Teos tuo esiin, miten suomalainen teollisuus loi ratkaisuja, jotka palvelivat vuosikymmeniä ja kestivät kovimmatkin olosuhteet. Kirja on samalla muistutus siitä, kuinka merkittävä rooli kotimaisella valmistuksella oli aikanaan. Se on myös kurkistus koko rakennusteollisuuden historiaan.

Piirustusten pelastaminen – kulttuuriteko
Ramirentillä oli keskeinen rooli Betoxin historian säilyttämisessä. Yli 25 vuotta varastoissa olleet alkuperäiset piirustukset, varaosakirjat ja asennusohjeet olivat olleet jo vaarassa kadota muuttojen myötä – veiväthän ne melkoisesti tilaakin.
Rakennuskonepäälliköiden rakennuskonepäivillä syntynyt keskustelu johti siihen, että nämä käsintehdyt piirustukset ja muut dokumentit siirrettiin Ramirentin varastosta Nosturihistoriallisen Seuran haltuun. Näin varmistettiin, että arvokas tieto säilyy tutkijoille, harrastajille ja tuleville sukupolville.
Ramirentin pitkäaikainen torninosturikaluston myyntipäällikkö Marko Launonen oli keskeinen henkilö tässä projektissa. Hän kertoo, että dokumenttien säilyttäminen oli hänelle sydämen asia. Henkeen ja vereen torninosturimieheksi tunnustautuvalle Launoselle olisi ollut kauhistus, jos käsintehdyt piirustukset olisivat päätyneet roskiin. Siksi olikin helpotus, että Nosturihistoriallinen Seura halusi ne ja otti hoitoonsa.
Projekti oli laaja, sillä materiaalia oli monta kuutiota. Lopputulos oli kuitenkin palkitseva, ja Launonen sai taannoin myös tunnustusta työstään Rakennuskonepäällikkö-tilaisuudessa.
Marko Launosen lisäksi yhteistyöstä kirjan tiimoilta kiiteltiin Rakennuskonepäälliköt r.y.:n puheenjohtaja Juha Heliniä, Betoxin tarinan kertoja Ari Sakalaa ja teknisenä asiantuntijana toiminutta Nosturihistoriallisen Seuran Jari Pakkalaa. Yhdessä he varmistivat, että tärkeä osa suomalaista nosturihistoriaa säilyy tästä eteenpäin kirjoissa ja kansissa.

Betox elää edelleen
Vaikka Betoxin valmistus on historiaa, sen koneet eivät ole kadonneet. Ramirentin varikoilla on edelleen käytössä neljä Betox-torninosturia, joista vanhimmat on valmistettu 1980-luvun lopulla. Joillakin yrityksillä nostureita löytyy yhä myös vuokrakalustosta. Varaosakyselyjä on tullut yhä vieläkin. Tämä kertoo tuotteiden kestävyydestä ja laadusta. Suomalainen suunnittelu on palvellut vuosikymmeniä ja ansaitsee tulla muistetuksi.
Kun Launoselta kysyy muistoja Betoxiin liittyen, hän toteaa, ettei lähes 25-vuotisen torninosturiuran aikana ole tapahtunut mitään lähellekään katastrofaalista, mikä osaltaan todistaa tuotteiden laadusta. Vielä kymmenen vuotta sitten Launonenkin oli Betox-nostureiden kanssa tekemisissä päivittäin konevuokraamon arjessa. Kuulemma alkuperäisten piirustusten avulla pystyisi rakentamaan vaikka uuden nosturin koska tahansa!
Miksi tämä historia on tärkeä?
Kuten Marko Launonenkin huomauttaa, suomalainen teollisuus on muuttunut, ja kotimainen valmistus on vähentynyt. Betoxin tarina muistuttaa ajasta, jolloin Suomessa kehitettiin ja valmistettiin koneita, jotka olivat kilpailukykyisiä kansainvälisestikin.
Kirja ja säilytetyt piirustukset ovat arvokas osa tätä perintöä. Ne kertovat, miten rakentaminen ja koneet kehittyivät ja miten suomalainen osaaminen vaikutti ja vakuutti laajasti.
Haluatko tutustua tarkemmin Betoxin historiaan?
Kirja Betox, suomalainen torninosturi on saatavilla Nosturihistoriallinen Seura ry:n kautta. Se tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen kotimaiseen nosturiteollisuuteen ja sen merkitykseen rakentamisen historiassa. Tekstit löytyvät kirjasta myös englanniksi.
