Työntekijämme eri toiminnoista avaavat omien työpäiviensä sisältöä. Näin teemme tutuksi monipuolisia työnkuvia Ramirentin sisällä. Länsi-Suomen myynti- ja markkinointikoordinaattori kertoo työstään näin:
Rakas päiväkirja,
Tänään en keskity yksityiselämäni koukeroiden ruotimiseen vaan palaan työpäivän aikaisiin tapahtumiin. On ollut jälleen kiireinen ja moneen suuntaan kurkottava päivä.
Aamuhämärissä starttasin auton ja hurautin Turun Urusvuoren vuokraamon pihaan. Vuokraamossa on toteutettu brändiuudistus, jonka tuloksia tarkastelin. Valomainokset, ikkuna- ja oviteippaukset, erilaiset kyltit ulkona ja sisällä, myyntihyllyt, keltainen ns. brändiseinä ja vuokraamon tiski olivat kokeneet muutoksia. Muutamassa kohdin löytyi pientä huomautettavaa, ja kirjoitin puutteet ylös tehdäkseni reklamaation toimittajalle. Kirjasin myös huomioni näppärään mobiilisovellukseen, jonka avulla suoritamme esimerkiksi vuokraamoiden auditoinnit ja turvakävelyt. Laatupäällikkömme Niklas oli esitellyt sovelluksen minulle eilen. Saatuani hommat valmiiksi Turussa käänsin auton nokan kohti Seinäjokea, jossa odotti samanlainen tarkastus.
Autossa juttelin Länsi-Suomen palvelupäällikön kanssa vuokraamoiden brändäystilanteesta. Järvi-Suomeen kuuluvasta Kuopion vuokraamosta puolestaan soitettiin, että Facebookissa arvottu palkinto ei ollut vielä saapunut heille, eivätkä he siten voineet toimittaa sitä eteenpäin arvonnan voittajalle. Lupasin selvittää, missä palkinto seilaa. Lisäksi turisin Järvi-Suomen markkinointikoordinaattorikollegani kanssa ostolaskujen käsittelystä uudessa järjestelmässämme, ja tulihan siinä muutakin jutusteltua, niin kuin aina Sarin kanssa. On vallan ihanaa, että on mukavia työkavereita, joilta saa myös aina tarvittaessa apua. Pitkän automatkan aikana ehdin myös kuunnella tuottamamme Uratarinat-podcastin uusimman jakson, jonka Marika oli linkannut nettisivujen työnantajaosioon. Kohdattuani sekä peuroja että neljän hirven lauman ylittämässä tietä, väsyttävän lumisateen lisäksi siis, päätin pysähtyä aakkosasemalle lounaalle.

Saavuttuani neljän tunnin kuluttua Seinäjoelle suoritin katselmukseni suht nopeasti ja jututin vuokraamon työntekijöitä ja esimiestä. Tällä kertaa Seinäjoen väellä ei ollut sen kummempia terveisiä markkinoinnille, kuin että toivottiin tiskin työntekijöille näppäriä paperipidikkeitä. Mikäpä siinä, toki heille sellaiset hommaan! (Tämä muistiin itselle.) Toivon kovasti, että koronakurimuksesta kohta jo päästäisiin, ja vuokraamoissamme saataisiin taas alkaa järjestää erilaisia asiakastapahtumia. Ehkä sitten alkukesästä…
Käytin myös toimistotiloja hyväkseni ja osallistuin Teams-palaveriin Seinäjoelta käsin. Suunnittelimme pienen tiimin kesken RamiSanomien seuraavaa numeroa. Päätimme lehdelle yleisen teeman ja sovimme alustavat juttuaiheet. Osa jutuista kirjoitetaan itse, osan kirjoittavat muut ramilaiset ja joskus ostamme juttuja myös ulkopuolisilta. Lupasin selvittää, olisiko Länsi-Suomen alueelta jotain sopivaa referenssityömaakohdetta, josta voitaisiin kirjoittaa tällä kertaa. (Muistiin: tuulivoimalakohteet Pohjanmaalla!) Sovimme myös aikataulun lehden ilmestymiselle. Täytyykin saman tien varata sitä varten kalenterista tilaa, jotta ehdin hoitaa taiton ennen aineiston lähettämistä painoon. Tässä on kuitenkin vielä aikaa.
Löysin syksyisen kuvan Heisalan saaresta, jossa kävin juttukeikalla. Tätäkin on työni! <3
Ennen kuin päivä oli pulkassa, kävin vielä läpi sähköposteja. Työmatkalla ollessa postit tuppaavat hieman kasaantumaan, mutta ei tässä mitään hätää nyt ole. Oikoluin kollegan pyynnöstä huomenna julkaistavan tiedotteen ja ajastin myös valmiiksi pari some-julkaisua seuraavaa podcast-jaksoa varten. Tykkään, kun joissain kanavissa saa olla vähän kevyempi ote. Yleensäkin kirjoittaminen, se on minun juttuni! Luovuus on vahva tässä yksilössä. Ja aivan kaikkein kivointa on se, että oma työ on niin kovin monipuolista. Saan tehdä markkinoinnin hommia todella laajalla skaalalla: on tapahtumia, vuokraamoiden ulkoasua, mainontaa monissa kanavissa ja yhä vain enemmän digitaalisen puolen juttuja – nettisivut ja niiden optimointi, sisältömarkkinointi, some (meillähän on käytössä Facebook, LinkedIn, Instagram ja YouTube), hakusanamainonta jne. – ja lisäksi tutuiksi käyvät ”oman alueen” eri toimintojen ihmiset sekä esimerkiksi yhteistyö myynnin kanssa.
Ai niin, se arvontapalkintokin löytyi ja on nyt toimitettu voittajalle. Markkinointikoordinaattorin maailmassa kaikki reilassa.