Ramirent on toiminut jo vuosia Laurean avainkumppanina ja saanut opiskelijaprojekteista arvokasta tietoa. Tänä syksynä opiskelijaprojektiin osallistettiin koko Ramirentin henkilökunta: opiskelijat tekivät ramilaisille koulutuksiin ja sitä kautta urapolkuihin liittyvän kyselytutkimuksen. Tulosten analysointi on vielä kesken, mutta saimme opiskelijoista koostuneelta projektiryhmältä kirjoituksen heidän ajatuksistaan syksyn projektin osalta. Tekstin on kirjoittanut Melina Väkeväinen muun ryhmän kanssa.    

Laurea-ammattikorkeakoulu on tullut tunnetuksi sen lukuisista opiskelijaprojekteista, joita toteutetaan lukukausittain, keväisin ja syksyisin. Projektien avulla opiskelijat pääsevät käytännönläheisesti toimimaan eri yhteistyökumppanien kanssa ja saavat tärkeää kokemusta työelämässä toimimisen tueksi. Yhteistyökumppanien mahdollistamat projektit voi lisätä esimerkiksi CV:hen. Projektit ovat aina erilaisia ja yksilöllisiä, tekijöidensä näköisiä. Projektin ryhmäläisten erilaiset lähtökohdat tuovat uusia ja rikastuttavia näkökulmia projektiin, sen toteuttamiseen ja lopputulokseen.

Näin projektin yhteistyökumppani sekä Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppani luonnehtii opiskelijaprojekteja: Ramirent Finland Oy on jo usean vuoden ajan olleet Laurean avainkumppanina, ja yhteistyön parasta antia ovat ehdottomasti olleet useat opiskelijaprojektit, joihin olemme päässeet mukaan. Tulevaisuuden tekijöiden kohtaaminen on ollut erittäin arvokasta ja tuonut paljon lisäarvoa kumppanuuteen. 

Piirroskuva naisesta jonka tietokoneruudulla näkyy neljä muuta ihmistä.
Kuva: Luotu ChatGPT:llä

Vilkaisu syksyn projektiin

Yksi syksyllä alkaneista yhteistyöprojekteista toteutettiin osana Laurean asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen kurssia. Projekti toteutettiin Ramirent Finland Oy:lle. Projektissa korostettiin työntekijälähtöistä näkökulmaa ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin ja urakehitykseen. Työntekijälähtöistä näkökulmaa projektissa tuotiin esiin kyselyn avulla, joka toteutettiin anonyymisti. Projektissa pyrittiin säännöllisten yhteistyötapaamisten avulla saamaan mahdollisimman asiakaslähtöinen lopputulos, joka ottaisi asiakkaan tarpeet sekä toiveet huomioon mahdollisimman kattavasti.

Projektitiimiimme kuului kuusi opiskelijaa, joista jokaisella tiimin jäsenellä oli jo aiempaa kokemusta projekteissa työskentelyssä. Projektiryhmä on suorittanut keväällä projektin, joka antoi hyvät valmiudet seuraavaan projektiin. Keväällä toteutettujen projektien johdosta projektin tiimiläiset omasivat ainutlaatuisia näkökulmia uuden projektin toteuttamiseen.

Projektimme käynnistyi syyskuun alussa kick-off-tilaisuuden merkeissä, jolloin projektityhmä kokoontui ensimmäisen kerran. Projektin toimeksiantaja tavattiin syyskuun loppupuolella, jolloin pääsimme tutustumaan toisiimme. Samalla alkoi vähitellen selkiytymään projektin tavoite ja se, mitä oikein lähdimme työstämään. Syksyn aikana projektiryhmä kartutti teoreettista osaamistaan tietoperustalla sekä osaamisen näytöllä. Tietoperusta on ryhmäläisten kokoama teoreettinen essee projektin aiheesta, jonka jälkeen opitusta teoriasta käytiin keskustelua eri näkökulmista osaamisen näytön merkeissä.

Lokakuussa projekti sai kunnolla alkunsa, kun alettiin ideoimaan tutkimuskysymyksiä kyselyyn. Asiakkaalta saadun palautteen perusteella kyselyä muokattiin, jotta työntekijälähtöinen näkökulma saatiin laajemmin esiin. Kyselyn vastausten avulla luodaan kattava analyysi sekä mahdollisia kehitysehdotuksia työntekijälähtöisestä näkökulmasta. Projektin loppupuolella kirjoitettiin johtamisen ja johtajuuden tietoperusta, pidettiin osaamisen näyttö sekä luotiin loppuraportti. Projektin lopussa kohokohtana oli vielä projektiseminaari, jossa projektiryhmä esitteli muille opiskelijoille ja yhteistyökumppaneille projektia.

Kellertäväsävyinen piirroskuva jossa ihmisiä on kokoontunut fläppitaulun ympärille.
Kuva: Luotu Microsoft Designerilla

Työelämätaitojen harjoittelua

Opiskelijaprojektit ovat erittäin oleellisia sekä merkittäviä oppimisen kannalta. Projektit kartuttavat opiskelijoille tärkeitä työelämätaitoja, joita ei välttämättä opi samalla tavalla kirjasta luettaessa. Projekteihin osallistuminen mahdollistaa opiskelijoille turvallisen oppimisympäristön sekä mahdollisuuden harjoitella erilaisia työelämätaitoja ilman pelkoa mokaamisesta. Projektien avulla opiskelijat pystyvät myös luomaan kontakteja sekä verkostoitumaan erilaisiin yrityksiin.

Projektimme toteutettiin pääosin etätyöskentelynä, mikä on opettanut esimerkiksi viestinnän tärkeydestä. Selkeä ja avoin viestintä on etäprojektissa kaiken a ja o, sillä se vähentää huomattavasti riskiä väärinymmärryksistä. Myös matalalla kynnyksellä kommunikointi sekä kysyminen epäselvissä tilanteissa on ollut tärkeää konfliktien välttämiseksi.

Projekteissa vahvasti läsnä on myös kriittinen ajattelu. Kyky tehdä päätöksiä sekä keskittyä olennaiseen. Projekteissa erityisen merkittävää on tärkeimmän priorisoiminen, jolloin ei vahingossakaan lähde sivuraiteille ja keskity epäolennaiseen. Projekteissa tarvitaan rohkeaa ideointia ja luovuutta. Kun pystyy rohkeasti kertomaan omia mielipiteitään ja ideoitaan, saavutetaan paras mahdollinen lopputulos. Etäpainotteisessa projektityöskentelyssä vaaditaan itseohjautuvuutta, vastuunottokykyä ja kokeilunhalua.

Opiskelijaprojekteissa pääsee siis oppimaan monenlaisia, erityisesti työelämässä tarpeellisia taitoja. Siksi projektien merkityksellisyyttä ei voi liikaa mainostaa. Opiskelijoiden lisäksi myös projektien yhteistyökumppanit saavat vastavuoroisesti hyötyä projekteista. Yhteistyökumppanit voivat saada uusia näkökulmia sekä luovia ratkaisuja oman toimintansa tueksi.  Lisäksi yhteistyökumppanit myös arvioivat projektia, jolloin projektista saatava arvosana koostuu myös asiakkaan arviosta.

”Jokainen projekti on askel lähemmäs työelämää ja omaa osaamista.”

Mila Pöllänen, sihteeri

”Projektityöskentelyssä yksi parhaista asioista on turvallinen oppimisympäristö, jolloin uskaltaa tuoda omia ideoita esiin.”

Melina Väkeväinen, viestintävastaava

”Projektityöskentely tuo mukanaan vaihtelua ja mahdollisuuden oppia eri ihmisiltä.”

Perttu Kuru, hyvinvointivastaava

”Yhdessä tekeminen, merkityksellisyys ja onnistumisen tunne ovat se, mistä pidän projektityöskentelyssä.”

Laura Lundén, projektipäällikkö 

”Projektityöskentelyssä on ollut parasta opetella työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa sekä huomaamaan omia vahvuuksia ja parannus kohteita.”

Janica Foxell, sihteeri

”Projektityöskentelyssä parasta on oppiminen käytännön kautta
ja kokeilemalla, lopputulosta odottaa aina innolla.”

Senja Hyttinen, projektipäällikkö

Lue edellinen opiskelijaprojektista kertova blogi ”Kokenut konkari ja innokas oppija – resepti menestykseen?”